Cròniques Portuenques I

11:19:00

Porto, el Metro, el Funicular dos Guindais i el Pont de Lluís I

Aquest any, en el tema viatges i vacances, hem estat en allò que jo en dic, "any de transició". Encara amb la ressaca econòmica del viatge a Japó de l'any passat, i estalviant a tota marxa pel viatge a Austràlia de l'any vinent, però essent indiscutible fer una petita "tournée" durant el període de vacances.
És així com decidim fer una volta d'una setmana per Porto i els seus voltants.
La selecció de llocs i elements a visitar és molt subjectiva, deixant coses que, per alguns , serien importants, i donant-ne importància a d'altres que, potser a criteri d'altri, no ho serien tant.

Apunt aeronàutic. La aerolínia escollida, Ryanair. A favor d'aquesta, dir que en aquest cas era realment Low Cost, doncs amb una anticipació de només 3 mesos, els bitllets van sortir per uns 100€ anada i tornada els dos (taxes incloses).
El tema hotel i minutes... Alta qualitat gastronòmica i baix preu. Molt baix...

Així doncs, el viatge començà (com gairebé sempre) a Sant Celoni agafant el tren cap a l'Aeroport del Prat, on ens esperava l'incombustible B737.800 de Ryanair a punt per anar cap al país, gairebé, veí.




Ja sobre el terreny, anotar que la qüestió lingüística no és cap problema. La similitud entre si de les nostres llengües d'us (català i castellà) amb el portuguès és notable, i a més, la majoria de ciutadans parlen i/o entenen el castellà. La veritat és que nosaltres enteníem perfectament el portuguès. 


A l'arribada a l'aeroport Francisco Sá Carneiro, tot resulta senzill. Una infraestructura moderna, diàfana i amb una integració amb el Metro, absoluta, que facilita la existència del viatger.
 


Evidentment, la millor manera d'arribar al centre de Porto, és usant el nou i flamant Metro, el qual en realitat no és més que un tren-tram, o tramvia modern.
Com que forma part del títol del post, lògicament parlaré una mica més d'aquest ferrocarril.
Absolutament modern, està en servei (i es va expandint) des de 2002. Actualment té 5 línies, anomenades alfabèticament com a A,B,C,D i E, essent aquesta darrera, la que ens porta des de l'Aeroport fins a l'Estadi do Dragao (el camp del Porto F.C.). En quan a les estacions són molt funcionals, sense barreres tarifaries ni torniquets, i funcionen amb un sistema de bitllets del tipus "contactless" recarregables.

Aquests bitllets, anomenats 'Andante', engloben els trens dels Comboios de Portugal (en l'àmbit de zones assignades a la rodalia de Porto), els autobusos, i els metros. En essència funcionen com els de l'àrea metropolitana de Barcelona, per zones, però amb la particularitat que aquest sí que va per temps, és a dir que dintre del límit horari (mínim 1h) pots agafar tantes vegades com vulguis qualsevol transport, facis el trajecte que facis, sempre dins la zona, clar. També tenen abonaments diaris, mensuals, per turistes...


Tren Flexity Outlook Eurotram de la firma Bombardier

Detall de l'estació de Trindade, nexe de línies i busos

Per cert, els preus són molt econòmics. Més endavant en posts futurs seguiré parlant i posant fotos d'aquest peculiar "Metro".

Acabada la ressenya del tram, seguir per la ciutat és fàcil.

El centre no és especialment gran, i es pot recòrrer a peu.
Nosaltres vam fer el trajecte doncs, des de l'Aeroport a Trindade en Metro, i de Trindade al centre fins a la famosa estació de Sao Bento, antiga terminal dels ferrocarrils portuguesos, i obra arquitectònica de l'enginyeria ferroviària de culte.




Nosaltres vam optar per baixar xino xano cap a la llera del riu, lloc on havíem decidit dinar i començar a experimentar amb la cuina portuenca. Durant el passeig ja vam poder començar a veure l'encant d'aquesta ciutat. Racons vells i deixats, al costat de grans monuments en impecable estat. Es destila una pobresa "controlada" per adir-ho d'alguna manera. Una ciutat bohèmia i amb molta cultura.








Tot i que està ple de pujades i baixades, algunes d'elles ajudades per ascensor o funicular, com és el cas del Funicular dos Guindais.

És un funicular molt peculiar, va ser construït el 1891, però al cap de dos anys el van tancar per un accident molt greu (desconec les causes), i no va ser fins el 19 de febrer del 2004 que va ser reconstruït i novament posat en servei.
La seva construcció és molt peculiar. Consta de dues caixes amb capacitat per 25 persones, i la declivitat és diferent segons el recorregut, que és de 281 metres, dels quals els 90 darrers (al cim) son en túnel. Just a la meitat del camí on creuen les cabines, fa un descens en picat d'uns 60m. Degut als canvis de pendent, la cabina de passatge està regulada electrònicament per tal que sempre quedi horitzontal.
Deixant a part les qüestions tècniques, dir que ofereix un espectacle únic sobre el Pont de Lluís I i la llera del Douro. Per cert, els ciutadans de Porto el poden utilitzar lliurement amb la seva targeta Andante (amb abonament) però la resta cal que paguem els 2'50€ que val cada trajecte...

Us deixo un vídeo fet des de l'interior.





Com ja he dit, vam baixar a peu, no vam pas deixar de fer-lo servir...

Finalment, un cop a la part baixa de la ciutat, es pot degustar un bon àpat al costat del riu, tot observant la majestuositat del Pont de Lluís I.
Dir que aquest pont, a pesar del què molts diuen o pensen, nova ser construït per Gustav Eiffel, tot i que ven a punt va estar de fer-ho. Aquest honor va recaure en l'enginyer Téophile Seyring.
Uneix Vilanova de Gaia amb Porto en les dues alçades, és a dir, la part superior, i la part de la llera.
Per la part superior passa el Metro.

En quan a la gastronomia, recordeu un màxima, tot el què menges, ho pagues, no necessàriament car, però tot es paga.





















Seguirà...


You Might Also Like

0 comentaris

Translate

Google+